torsdag 17. februar 2011

Sosiale medier hører med i skoleundervisning


Det er nå to år siden at alle elever i videregående skole fikk egen PC.  I etterkant har det vært mye debatt angående bruken av disse i undervisningen.  Mange, spesielt lærere, mener at visse nettsider burde vært blokkert fra skolenettverkene. De nettstedene de snakker om er i hovedsak facebook, MSN, twitter og andre sosiale medier. Enkelte har reagert med harnisk over dette forslaget og mener det blir helt feil.
Kaster bort tiden. |[1]Lærere påstår at mange av elevene sitter med facebook i timene og chatter og sløser bort tiden slik at de ikke får med seg det læreren sier. For å forhindre dette mener de at skolene bør blokkere først og fremst facebook og så i tillegg de andre populære sidene på skolenettet. [2]Akkurat slik som Oppland og flere andre fylker og enkeltskoler har gjort.  [3]En annen mulighet noen lærere har fremmet som bygger på samme prinsippet går ut på at alle elevene installerer et overvåknings program som gjør at læreren til enhver tid ser hva elevene har oppe på skjermen sin. Dette mener de ville gjort læremiljøet i klassene mye bedre og fokuset på fagene ville blitt styrket vesentlig i timene.
Bli voksne. [4]Bloggeren Arnstein Larsen og flere andre  mener dette er helt misforstått. Facebook og lignende er ikke noe man bør sperre på en slik måte. Når elevene går på videregående skole er mye av hensikten at de skal bli selvstendige og vende seg til det voksne livet. Da blir det helt feil å skjerme dem for visse nettsider for at de skal klare å følge med i timen. Elevene bør heller ha alle nettsider tilgjengelige på skolen. Det skal være enkeltelevens ansvar å skjønne at man må følge med i timen. Hvis det viser seg at eleven ikke behersker det ansvaret så må han ta noen grep.
Videre i elevenes liv kommer internett til å være stadig mer tilgjengelig, så hvis de skjermes for nåtidens muligheter kommer mange til å bli sjanseløse i framtiden. Det ville vært en bjørnetjeneste av store proporsjoner hvis noe sånt blir gjennomført. Internett er veldig fristende og man må dermed lære seg å beherske det.
Fremtidens medieaktør. [5]Et annet poeng mange har støttet oppunder er det at facebook og andre sosiale medier er en genial måte for å følge med i samtiden på og det i stor grad er ungdomens måte å få med seg nyheter på. I framtiden vil dette sannsynligvis bli en enda stadig større og mer dominerende samfunnsaktør. Noe som betyr at Elevene er nødt til å lære seg å benytte seg av potensialene som ligger der. Hvis ikke noe sånt blir gjort kommer disse mediene for de fleste kun bli et sted å svi av tid på og kanskje få med seg litt nyheter på, i stedet for at  de lærer å benytte dem på fornuftige måter slik at de klarer å anvende mulighetene som hører med. Dette er viktig å implantere hos elevene så fort som mulig. De bruker disse mediene så mye at det vil bare bli vanskeligere og vanskeligere å forandre på deres bruk.
[6] I samfunnsfag for eksempel burde dette temaet hvert høyaktuelt. Lærerne skulle hatt det som en plikt å benytte seg av blant annet facebook og twitter i undervisningen. Eleven kunne lage grupper og sider på facebook rettet til aktuelle temaer i faget og lært seg å nå ut til store publikum. Noe sånt må til hvis skolen skal henge med i samfunnet og lære bort ting som er aktuelt.  Dessverre viser seg det at de færreste lærere, inkludert samfunnsfagslærer, benytter seg av sosiale medier i undervisningssammenheng.  [7]I Agder for eksempel er det kun 51 % av samfunnsfagslærerne som i det hele tatt er på facebook. På sikt kan dette være veldig uheldig for elevene.
Forvaring av demokratiet. De kan fort slite med å vurdere kilder kritisk fordi de har kun egen erfaring og bygge på og de kan få problemer med å engasjere seg i samfunnsdebatter fordi de ikke klarer å henge med. Ser man dette i et større bilde kan det faktisk være en fremtidig trussel mot demokratiet.  Da i den form av at enkeltpersoner blir likegyldige i forhold til hvem som styrer landet og hva som skjer fordi de blir uvitende på grunn av at de ikke behersker de sosiale mediene. Dermed for å sette det litt på spissen kan man si at det er avgjørende for Norges fremtid at norske ungdommer får en viss mengde kompetanse på dette feltet.  
Sindre Johan





[1] “Vil stenge Facebook og YouTube - PlanB,” udatert, http://www.planb.no/1764520.
[2] “Facebook-nekt på skolen - vl.no,” udatert, http://www.vl.no/samfunn/article21800.zrm.
[3] “Vil stenge Facebook og YouTube - PlanB,” udatert, http://www.planb.no/1764520.
[4] “Feilslått å sperre for facebook og MSN i skolen! | ArnsteinBlogg 2.0,” udatert, http://www.arnsteinlarsen.no/2009/04/feilslatt-a-sperre-for-facebook-og-msn-i-skolen/.
[5] “Nettgenerasjonen utfordrer skolen - Universitetet i Agder,” udatert, http://www.uia.no/no/portaler/aktuelt/kronikker_og_artikler/nettgenerasjonen_utfordrer_skolen.
[6] Ibid.
[7] Ibid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar